Met 2024 in zicht blaast Reclasign haar eerste verjaardagskaarsje uit. Een bewogen jaar, zo ook voor onze directie Raymond Zutt en René Scholten. Hoe blikken zij terug op dit jaar? Wat hebben ze geleerd en wat zijn de plannen voor het nieuwe jaar?
De eerste vraag tovert bij de heren een glimlach op het gezicht. René: "Hoe ik het jaar in een woord zal omschrijven? Turbulent. Dat zeker. Er is zó veel gebeurd!" Raymond vult aan: "Turbulent is inderdaad de juiste omschrijving. 2023 was uitdagend en vol veranderingen. Wat natuurlijk startte met de verandering van onze naam…"
En die naam, bleek ook een welbespraakt onderwerp. Zowel intern als door klanten. De één deed het denken aan een concullega, de ander verwarde de naam met Reclassering. Toch waren René en Raymond overtuigd: "De naam is sterk, omdat het precies omvat wat wij doen. Reclame spreekt bij velen tot een heldere verbeelding, maar dekt niet de volledige lading van al het moois dat we maken. Dat doet de vakterm Sign dan weer wel. Daarnaast is de naam in combinatie met onze huisstijl echt een merk geworden. Een volwassen merk dat opvalt. Iets waar wij echt wel trots op zijn en met succes hebben kunnen neerzetten dit jaar"
En zo startte het bedrijf, waarbij onvoorziene omstandigheden op het pad kwamen. "En dan ga je van start. We waren natuurlijk goed voorbereid, maar hadden een aantal zaken anders voorspeld. Een daarvan was de verwachting dat we vanaf twee locaties konden werken. Dit bleek al snel toch anders in de werkelijkheid." Dat zat hem voornamelijk in efficiency. De goederenstroom, communicatie en betrokkenheid onderling kwamen niet optimaal tot zijn recht door een letterlijke afstand tussen productie en kantoor/montage. "Dan raakte iemand 's ochtends vroeg vanuit de montagehal in Heerhugowaard toch nog even naar de Warmenhuizen voor een kleine snijsticker welke verkeerd was gesneden. Maar ook het team onderling was minder goed op elkaar ingespeeld doordat de lijnen minder kort waren." Aldus Raymond. René vult aan: "Dat we naar één locatie moesten was dan ook snel een no-brainer. Gelukkig kwam er een ruime bedrijfshal nabij het kantoor in Heerhugowaard beschikbaar en konden wij de puzzel oplossen."
De tweede uitdaging van het jaar zat hem in de mensen. "Wij hebben het sociale effect van een fusie best wel onderschat." Het idee om twee verschillende culturen, waarin tevreden mensen werkten, samen te voegen tot één Reclasign cultuur bleek een build from scratch. "Je start opnieuw met bouwen, vanaf nul. Samen moet je aan de slag om een nieuwe cultuur te bouwen. Niet iedereen sluit hier dan nog bij aan. Zo hebben we ook afscheid moeten nemen van een aantal collega's. Daarentegen hebben we ook negen nieuwe collega's verwelkomd, waarin je ziet dat deze ook een leuke draai geven aan de nieuwe cultuur binnen het bedrijf."
"Wij hebben het sociale effect van een fusie best wel onderschat."
Maar de grootste (en leukste) uitdaging? De flinke hoeveelheid werk! Raymond: "Met de overname van KBL Beletteringen stroomde er aanvragen vanuit drie bedrijven binnen in één box. Waar de planning normaal zo'n 2 à 3 weken vol zat, werd dit opeens 1 maand (al dan niet meer). Dan moet je natuurlijk opschalen!" En dat bleek lastig, door de krappe arbeidsmarkt van ervaren foliemonteurs. René: "Om onze klanten dezelfde service te bieden die ze van ons gewend waren hebben wij veel gebruik gemaakt van de flexibele schil aan vaste freelancers. Met de komst van nieuwe ervaren collega’s binnen ons montageteam zien we dat we onze hoeveelheid lopende opdrachten steeds makkelijker gepland krijgen."
Een effect van de groei waar beiden heren blij mee zijn is continuïteit. "Wij zijn super trots op de langdurige samenwerkingen, bijvoorbeeld met Simon Loos. Iedere week hebben wij een ruime werkweek aan uren gepland voor het bestickeren van hun wagenpark. Een vast team op kantoor zorgt dat de planning gestroomlijnd loopt, waarin de productie vooruit werkt en een voorraad houdt aan sets. Dan zie je echt een goede match tussen ons als omvangrijk signbedrijf en opdrachtgevers als deze."
En het nieuwe jaar? Die zit alweer vol met mooie plannen! "In 2023 hebben we veel gewerkt aan het vormgeven van de fusie. Nu wordt het tijd om onze klantenkring verder uit te bouwen. Een aantal grote MKB + bedrijven staan op mijn wensenlijst." lacht Raymond. Een ander doel is om het proces met huidige klanten nog meer te optimaliseren. "Wij zijn onze huidige klanten super dankbaar, welke ons na de fusie nog steeds trouw als partner zijn gebleven. Nu ons team staat en gaat kunnen we in 2024 volop aan de slag met het continu verbeteren van onze diensten en service." vult René aan.
Maar eerst: tijd voor rust. "Zowel wij als ons team zijn toe aan een korte break. Tijd voor onze gezinnen en inspiratie. Tussen Kerst en Nieuwjaarsdag (van 25 december tot en met 1 januari) hebben wij dan ook besloten om gesloten te zijn. Wij wensen al onze partners een fantastisch, zichtbaar en bovendien gezond 2024 toe. Tot volgend jaar bij Reclasign!"
Laat ons weten wat je wensen zijn en we maken, geheel vrijblijvend, een offerte op maat met een ontwerp op schaal. Zo krijg je een goede eerste indruk van het uiteindelijke eindresultaat.
Zo af en toe op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze NWSbrief. Geen zorgen, wij houden ook niet van spam :)